Publicerad 2018-01-25
Just innan klockan 16 på eftermiddagen kan Djurfarmacia liknas vid en tomteverkstad strax innan jul. Det råder en febril aktivitet för att få klart alla paket till klockan 16:00, då de hämtas av transportbolagen. Varje dag lämnar runt 300 paket företaget, många av dem är kylvaror som ska hålla obruten kylkedja. Företaget har en egen logistiker anställd, vars uppgift är att säkerställa att transporterna sker optimalt. Foto: Emma Sonesson

Med kvalitet, service och kunskap som mission

Från noll till hundra på tio sekunder. Det skulle kunna vara en slogan från en bilreklam, men det skulle även kunna vara beskrivningen på familjeföretaget Djurfarmacia Sverige AB, som på kort tid blivit ett av de mest anlitade när det gäller läkemedel och vacciner till produktionsdjur.

Djurfarmacia drivs av familjen Molin. Birgitta Molin är lantbrukardotter, djurintresserad och farmaceut. Hon startade företaget tillsammans med sin man Göran för tio år sedan, strax innan apoteksverksamheten i Sverige avreglerades. Då hade Djurfarmacia inget apotekstillstånd, utan sålde handelsvaror och hade en veterinärmottagning för smådjur. Den verksamheten finns fortfarande kvar, men kompletterades 2010 med ett apotekstillstånd under namnet Apoteket Trollet, vilket gör att man får sälja läkemedel.

Numera är även Birgittas dotter Christina Molin involverad i företaget, och företagets inriktning är solklar:
– Produktionsdjur. Det är det vi ska vara bäst på, säger Christina bestämt.

 

Djurfarmacia drivs av Birgitta Molin och hennes dotter Christina Molin. Även sonen Johan, som är jurist, är involverad. Hela verksamheten, som inkluderar smådjursmottagning samt ett fysiskt apotek med försäljning av både receptbelagda och icke receptbelagda läkemedel samt andra hälsoprodukter till både djur och människa, finns i Trollhättan.Foto: Emma Sonesson

Trefaldig Gasell

2007, när företaget startades var omsättningen 300 000 kronor. I dag har den stigit till drygt 170 miljoner, varav produkter till grisuppfödning, där företaget har runt 80 procent marknadsandel, står för en stor del. Den stadiga tillväxten har placerat företaget hela tre gånger på Dagens Industris Gasellista, och 2016 fick Birgitta utmärkelsen årets kvinnliga Gasell.

– Framgångsfaktorerna är att vara lyhörd, att hålla fokus, att ha inblick i branschen och marknaden och förstå sin del i kedjan. Kommunikation är en annan viktig bit. Vi är beroende av kunden men kunden är inte beroende av oss, därför måste vi hålla oss informerade om vad kunderna vill ha och behöver. Sedan betyder givetvis vår personal mycket, de är helt otroliga, säger Christina.

Kontakterna med branschen sker via den dagliga verksamheten, men även via deltagande på arrangemang så som Grisföretagardagen och årsstämman.

Kunskap i fokus

En annan framgångsfaktor för Djurfarmacia är kunskap.

– Vi satsar hårt på det. Medarbetarna har sitt eget ansvarsområde, men alla ska ha ett hum om vad de andra gör och kunna hoppa in vid behov, berättar Christina, och Birgitta flikar in:

– När man jobbar med något som man tycker är väldigt roligt är det lätt att lära sig. Vi lär oss mycket via kundernas frågor.

Varannan vecka hålls utbildning, där alla 30 medarbetare inom företaget deltar. Det kan handla om allt från produktkännedom till ekonomi eller att polisen tipsar om hur man bör bemöta utmanande kunder i butiken.

Företagsamma kunder

Med stor omsättning kommer möjligheten att kunna köpa in stora kvantiteter och därmed hålla konkurrenskraftiga priser.

– Företagartänket inom grisbranschen har kommit långt. Det finns ett stort kostnadsfokus inom grisuppfödning i dag, menar Birgitta.

Några mängdrabatter eller avtal med kunderna jobbar man inte med. Motiveringen är att kunden ska vilja handla hos Djurfarmacia även utan avtal.

– Om en kund hittar billigare preparat på ett annat apotek så får vi be läkemedelsbolaget räkna om. Vi ska ha det förmånligaste priset, eftersom vi omsätter så stora kvantiteter, säger Christina.

Djurfarmacia agerar även säkerhetslager på vaccin, vilket innebär att om ett vaccin restnoteras så kommer det att ta slut sist hos dem.

Effektiv leverans

Företaget ligger i Trollhättan, men kan betjäna hela Sverige med läkemedel. I stora delar av västra Sverige sker leverans med egen budbil. I andra delar av landet anlitas Bring, PostNord eller DHL. Norr om Sundsvall och på Gotland är leveranstiden två dagar, i övriga landet en. I vissa fall utnyttjas transportbolagens utlämningsställen, men till lantbruk och veterinärer är det leverans direkt till gårdsplanen respektive veterinärmottagningen som gäller.
– Det är uppskattat. Det sparar både tid och pengar för dem att slippa ta sig till apoteket, säger Birgitta.
När det gäller leveranser till lantbruk och veterinärer tas ingen fraktkostnad ut.

Mer förebyggande

Birgitta som har varit länge i apoteksbranschen vittnar om att djurägarna nuförtiden är mer prismedvetna och pålästa än förut. Hon ser att valet av preparat numera jobbas fram i dialog mellan djurägare och veterinär, istället för som tidigare, då veterinären mer enhälligt bestämde. Dessutom arbetas det mer med förebyggande vård nu, jämfört med tidigare.

– För tio år sedan var det mer antibiotika och mindre vacciner. I dag är det tvärtom, säger Birgitta.
En annan trend är ökad försäljning av brunstsynkroniseringspreparat.

– Det har kommit stort bara de senaste 18 månaderna, berättar Christina.

På frågan om hur framtiden för företaget ser ut svarar hon:

– Vi ska fortsätta jobba för att effektivisera och bibehålla vår service, vi behöver nödvändigtvis inte växa så mycket mer.

 

 

Emma Sonesson
Grisforetagaren