Publicerad 2017-12-08
Från publiken ställdes frågan om varför bara en del Ica-butiker valt att plocka bort den danska fläskfilén från köttdisken, när trenden nu är svenskt och hållbart.
– Här är kunden boss. Vi ska tillsammans vinna kampen om den som i dag väljer dansk fläskfilé, och få kunden att välja något annat, svarade Viktor.

”Svenskhet är en trend som   är här för att stanna”

Möjligheter och utmaningar för svenskt kött 2018 var rubriken på det föredrag som Viktor Eriksson, kategoriområdeschef för kött på Ica, höll tillsammans med Jonas Tunestål, vd för KLS Ugglarps. Att vindarna blåser åt rätt håll för svenskt kött stod klart, men en förutsättning för att lyckas är att hela värdekedjan krokar arm.

Viktor och Jonas gick igenom sex olika trender som råder när det gäller konsumentpreferenser. Ursprung, snabba måltidslösningar, hållbarhet och prisfokus är exempel på faktorer som konsumenterna i dag värdesätter.

– Det här är saker som vi måste förhålla oss till. Det som är så bra är att alla trender, med en parantes för prisfokus, stämmer väl överens med det svenska. Vi ligger i en bra fil tillsammans, konstaterade Jonas, och Viktor inflikade:

– Svenskhet är en trend som är här för att stanna. Konsumenterna känner tillit till er och de bryr sig om vad de stoppar i sig.

Men även lokalt och regionalt blir allt viktigare. Jonas nämnde Smålandskött som ett lyckat exempel, och berättade att KLS Ugglarps även skissar på liknande västgötska och skånska satsningar.

 

Att sidan på grisen är en förträfflig detalj var Jonas Tunestål, KLS Ugglarps och Viktor Eriksson, Ica, rörande överens om.
– I alla vegetariska recept brukar det alltid stå att man kan strö lite bacon över, skojade Jonas.
Foto: Emma Sonesson

Övergång till svenskt

Ica har under de senare åren gjort en kraftfull omläggning från utländskt till svenskt i köttdisken. Den stora konverteringen har skett på charken, där andelen svenskt ökat från 30 till 90 procent. På färskt kött har andelen svenskt gått från 80 till 90 procent. En nyckel till framgång har varit att man gått från att köpa styckdetaljer till att köpa hela grisar, en så kallad anatomisk affär.

– Hög effektivitet i hela värdekedjan är en förutsättning. Men om rätt vara ligger i butiken så gör kunden gärna ett bra val, sa Viktor.

Jonas i sin tur tryckte på sin käpphäst långsiktighet:

– Jag är extremt stolt över att stå här och veta att hela värdekedjan är lönsam i dag. Sedan vill vi givetvis alla ha mer. En förutsättning för det är långsiktigt samarbete. Men vi ska aldrig vara nöjda, utan fortsätta driva betalningsförmågan uppåt.

Äta ute – våga fråga

Dagligvaruhandeln växer med två procent årligen, medan restaurang och take away-branschen växer med åtta, vilket illustrerar kundernas ökade benägenhet att äta annat än mat som man lagat hemma. Men också i dagligvaruhandeln efterfrågas i allt högre utsträckning genvägar, enklare sätt att laga goda måltider.

Att allt fler kunder väljer att äta ute fler dagar i veckan är en utmaning, eftersom mycket av maten som serveras där är tillagad av utländska råvaror.

– Jag ser en enormt stor tillväxtpotential för svenskt inom foodservice och restaurang, men det gäller att vi alla hjälps åt och ställer frågan. Alla vi här inne har intresse av att fråga om ursprung varenda gång vi är ute och äter. Det är viktigt för vår framtida lönsamhet, sa Jonas och inflikade att man håller på och tittar på hur svenskmärkningen kan bli tydligare på restaurang.

– När konsumenten kan göra ett val väljer han eller hon ofta svenskt. Det gäller att göra valet enkelt.

Kan vinna matchen

Även om övergången från utländskt till svenskt varit framgångsrik de senaste åren så gäller det att inte luta sig tillbaka.

– Vi vill mer. Vad är nästa konvertering? Hur kan vi skapa hög svenskhet i andra segment än färskt och chark? Hur kan vi ta hand om ännu mer av grisen, frågade sig Viktor, och välkomnade inspel från publiken.

Han berättade om tre olika segment i köttdisken; billigt, medium och premium. Mediumsegmentet är störst, och där är svenskt starkt. I lågprissortimentet återfinns huvudsakligen produkter baserade på utländsk köttråvara. Men i premiumsegmetet finns stor utvecklingspotential för svenskt.

– Vi vill inte att kunderna ska fråga efter iberico eller parmaskinka från södra Europa. Svenska produkter borde kunna vinna den matchen. Frilandsgris är ett exempel på satsning i premiumsegmentet, sa Viktor och avslöjade att Ica på prov kommer att saluföra prosciutto crudo baserad på svensk råvara under julen.
– Vi brinner fasiken för detta, konstaterade han med eftertryck.

Trender inom livsmedels­konsumtion

  • Svenskt
  • Lokalt och regionalt
  • Måltidslösningar, restaurang och take away
  • Premium och inspiration
  • Hållbarhet och hälsa
  • Prisfokus

 

Emma Sonesson
Grisföretagaren