Publicerad 2017-05-25
Torbjörn Lithell som är inköpsdirektör på HKScan Agri i Sverige spår en ljus framtid för Scan rapsgris. Foto: HkScan

”Kvalitetskoncept ökar intresset för griskött”

Rapsgrisarna får svensk rapsolja i fodret, vilket
ger en hög andel omättat och fleromättat fett i köttet.
Den förändrade fettsammansättningen bidrar till
att köttet är extra saftigt, mört och smakrikt.
Foto: Mostphotos

På banketten under stämman kommer det bland annat att serveras kött från rapsgris, HKScans premiumkoncept, som efter testlanseringen på en restaurang 2012 i dag omfattar runt 70 000 grisar per år från tolv olika gårdar.

Hur uppstod idén om rapsgris från början?

– Idén startade i HKScan Finland. Vi kopierade konceptet och försvenskade det en aning.

Ni menar att rapsgris är en succé för hela grisbranschen, varför?

– Kvalitetskoncept ökar intresset för griskött generellt, det pratas mer gris och framförallt så har Scan rapsgris lyft in det svenska grisköttet på finkrogarna.

Hur mycket, mellan tummen och pekfingret, skiljer det i pris på rapsgris kontra ”vanligt” griskött i butik?

– Priserna i butik styr butikerna själva så det är svårt att svara på. Det behöver inte helt styras av inpriset till butik.

Kan ni sälja alla delarna på rapsgrisarna inom konceptet, eller måste en del säljas till lägre priser?

– Anatomin är viktig och det är därför vi växer sakta och i balans.

Vilka konsumentmålgrupper riktar sig Scan rapsgris till i första hand?

– De enda vi väljer bort är de rena prisjägarna.

Var tror du att rapsgris­konceptet är om tio år?

– Vi bygger upp exporten till Kina just nu. Om tio år tror jag att konceptet har växt på världsmarknaden och även på den svenska marknaden. Att gissa en volym är svårt men det är viktigt att behålla Scan rapsgris som ett koncept där vi verkligen får ut mervärdet på marknaden.

 

Emma Sonesson
Grisföretagaren