Publicerad 2017-05-24
HKScans Grisakademi syftar till att få in svenskt
griskött på de lite finare restaurangernas menyer
samt att visa på grisköttets användbarhet inom
offentlig sektor. Foto: Mostphotos

Grisakademi sätter svenskt griskött på menyn

Griskött är ett lättlagat, varia­tionsrikt och gott livsmedel som förtjänar en plats på menyn i storkök och restaurang. HKScan satsar sedan drygt ett år tillbaka lite extra på att förmedla just denna kunskap, via sin Gris­akademi.

Grisakademin är en utbildning i lättsamt format som hålls av HKScans säljare eller key account managers på avdelningen Away from Home.

En av målgrupperna för Gris­akademin är grossister, både personer med centrala funktioner och säljare. En annan målgrupp är personer som arbetar inom offentlig sektor, exempelvis företrädare för branschorganisationen Kost & Näring, kostchefer och beslutsfattare på kommunerna.

– Målet med Grisakademin är att öka kunskapen om och intresset för svenskt griskött. Det handlar inte bara om Scan, utan om att få upp det allmänna intresset för griskött. Visst pratar vi lite om Rapsgris och Piggham, men det övergripande målet är att få in grisen på menyn, berättar Maria Dundeberg, som är marknadschef på Away from Home.
Maria Dundeberg är marknadschef för Away from
Home på HKScan. Avdelningen arbetar med
produkt­utveckling och försäljning av produkter
riktade mot restaurang och storköks­marknaderna.
Foto: HKScan

Prisvärt och gott

Kurserna börjar med en föreläsning som exempelvis tar upp svensk djuromsorg, olika gris­raser och antibiotikaförbrukning.

– Vi pratar även om smak och ätkvalitet, varmhållnings­egenskaper, matsvinn och varför det är bra att använda alla detaljer från grisen, inte bara de mer traditionella, i matlagningen. Grisakademin tar också upp det faktum att griskött är en del av vårt svenska kostarv och att det kan vara ett sätt att hålla ner kostnaden och ändå kunna servera kött.

Positiv respons

Träffen avslutas med middag, grisquiz och utdelning av diplom. Vinnaren av grisquizen vinner den åtråvärda knorrstatyetten. I vissa fall besöker gruppen även en grisföretagare eller HKScans produktions­anläggning i Kristianstad.

Responsen från kursdeltagarna har enligt Maria varit överväldigande.

– Kurserna brukar vara otroligt uppskattade. Deltagarna är ofta väldigt pålästa redan från början och ställer därför kniviga frågor, men ändå brukar de tycka att kursen ger något och är tankeväckande. Vi inser verkligen att vi har en otroligt gedigen kunskap inom företaget att dela med oss av.

Öka statusen

När det gäller pris kontra ursprung upplever Maria generellt att kunderna inom restaurang och storkök i dag faktiskt vill välja svenskt, men att det fortfarande finns ett motstånd mot priset.

– Verkligheten, gällande vilket pris man kan ta ut för sin maträtt kommer i kapp när man väl ska göra sina inköp. Grisköttet har ännu inte fått premium­status på menyn, det är fortfarande vardagsmat. Där har Grisakademin en viktig uppgift att fylla, säger Maria och fortsätter:

– Jag tror att framtiden för svenskt griskött är ljus. Konsumenterna kommer bli mer och mer medvetna om vad de äter. Ursprung blir allt viktigare och då tror jag inte bara att det gäller land utan landskap eller till och med gård. Man vill veta vad som gör varje gård unik, vilket ökar premiumstämpeln.

 

Emma Sonesson
Grisföretagaren